Hallásunk állandóan aktív, nem lehet kikapcsolni. Szimbiózisban élünk a körülöttünk lévő hangokkal. Nem korlátozhatjuk, hogy mennyi hangot illetve csendet tapasztalunk meg. Képesek vagyunk a hangoknak értelmet adni kommunikációval, értelmezéssel és önmagunk kifejezésével.

Hallani és hallgatni

A hallás folyamata a fülön keresztül érzékelt ingereket jelenti, de ennek nem feltétlenül tulajdonítunk figyelmet. A hallgatás pedig megköveteli, hogy visszatartsuk gondolatainkat, beszédünket és folyamatos figyelemmel kísérjük a hangot, annak forrását.

Hangemlékek

Már az anyaméhben is közvetlen kapcsolatban voltunk a szív dobbanásának hangjával, születés után pedig megtanultuk hogyan különítsük el magunkat a külvilág zajaitól. Képesek vagyunk arra, hogy emlékezzünk dallamokra, zenékre. Például egy dallam erős érzéseket válthat ki a dallamhoz köthető idővel és helyszínnel kapcsolatban.

Ha nem halljuk attól még “szól”

A magas frekvenciájú hangokra leszünk először figyelmesek, de számos hang úgy is hatást fejthet ki ránk, hogy azokat nem is halljuk. Ilyenek pl. a nagyon mély és a nagyon magas hangok, az infrahangok és az ultrahangok. Infra hangokkal kommunkál néhány állat, pl. a bálnák, elefántok de felhasználták már fegyver előállítására is. Ultrahangokkal találkozhatunk gyógyászati alkalmazásokban is és pl. ipari mosókban. Sok állat hallja az ultrahangokat is, pl. a denevérek és a delfinek aktívan használják tájékozódásra, kommunikációra.

Van saját hangod?

Az emberek gyakran használják a hangokat önmaguk kifejezésére. 
Verbális úton, elmondhatjuk másoknak, hogy kik is vagyunk, és hogy hogyan is érzünk magunkat. A zene segítségével – sokkal intimebb módon – fejezhetjük ki önmagunkat.

Milyen zenét hallgatsz, megmondom ki vagy!

Sokak becses kincse az mp3 lejátszója, a zenével teletömött mobilja, ezzel is szemléltetve a zene jelentőségét a számunkra. Otthon, a buszon, vonaton, úton a munkába, kocogás közben, mindenhová magunkkal vihetjük kedvenc zenéinket. Az emberekhez hasonló módon egy vállalat is képes kifejezni önmagát hangban (Sound Branding), aminek jelentőségét egyre többen ismerik fel. A cél a zene azonosítása a márkával.

Jingle és a többiek

A Jingle gyakorlatilag egy szignál ami jellemzi a márkát. Egy kutatás szerit a megkérdezettek 75%-a gondolja úgy, hogy lehetséges a márka és egy dallam között kialakítani a kapcsolatot. Az 1920-as években kezdték el alkalmazni az Egyesült Államokban, ezt követően jelentősége egyre csak növekedett. A jingle velejárója általában egy rövid szöveges üzenet, ami könnyen megjegyezhető és felidézhető. Akkor jó, ha sikerül egy „fülbemászó” dallamot megalkotni. MIndenki tud ilyet felidézni. Pl a NOKIA CONNECTING PEOPLE, vagy az ebből alakított híres-hírhedt csengőhangja. Volt olyan időszak amikor naponta több milliárdszor hangzott fel a világban.

A hangélmény

A zene hatással van ránk. Képes elnyerni a bizalmunkat, növeli elkötelezettségünket pl. egy termék után. A zene üteme hat az időérzékünkre. Egy lasabb tempójú zene növeli az érzelmi visszacsatolást és rövidebbnek érzékeljük a várakozási időt. Felhasználják arra, hogy több időt töltsünk a termékek között az áruházban, vagy jobban viseljük a várakozást pl. egy orvosi váróban.

Képzelje el….

Ha bemegy a kedvenc sportboltjába és a vizisport eszközök környezetében, tenger zúgás, vízparti hangtáj, “akusztikus napsütés” fogadja, a rosszhangú menyezeti hang-izéből zörgő “tuc-tuc” zajjal szemben…

Fessünk hangtájakat és ízesítsük életünket hang parfümökkel!

 

http://www.geers.hu/hallasvizsgalat/az-emberi-hallas
http://ajk.pte.hu/files/file/doktori-iskola/nathon-natalie/nathon-natalie-vedes-tezisek.pdf
https://money.howstuffworks.com/commercial-jingle1.htm
http://subliminalmanipulation.blogspot.hu/2010/09/new-generation-of-subliminal-messages.html

Shares