Technológiai információk

 

Mi is az a fehér zaj? ..és ha nem fehér, hogy lehet színes a zaj…

 

A fehér zajt azért nevezzük fehérnek mert minden frekvencia azonos mennyiségben megtalálható benne. A teljes vizsgált frekvencia tartományban a hangnyomásszintje állandó. A színes zajok azért színesek, mert csakúgy mint a fény esetében bizonyos színek, bizonyos frekvenciák hangnyomás szintje eltérő. Például a rózsaszín zaj intenzitása hasonlít a fül fekvencia függő érzékenységéhez. A fül a hang magassága és hangereje függvényében más hangnyomást érzékel azonos hangosságúnak. A mély és a magas tartományban alacsony hangnyomás esetében a hangerősség érzete csökken. Ezt kompenzálják a fiziológiai hangerőszabályozók (Loudness). 

A környezet hangjai…

 

A környezet hangjai közül minket a beszéd tartománya érdekel a legjobban. Ez a 100 Hz – 2-3000 Hz tartományban helyezkedik el. Persze a beszédhang jellegét, magasságát, színezetét sokkal szélesebb spektrumban tudjuk csak igazán jól érzékelni.  Hangleplezés szempontjából a 100 Hz – 10 kHz tartomány az érdekes számunkra. A rózsaszín zaj jobban követi a fül érzékenységét, ezért gyakori, hogy kiindulási hangként ezt használjuk a hangleplezéshez

Hogyan fedjük el a zajt…

 

Az ábrán egy átlagos hangmintát látunk kék színben. Az alsó piros tartomány a helységben lévő általános teremzaj tartománya, értéke nagyjából 35-40 dB. Az állandóan változó hangintenzitást az adaptív rendszer elfedi egy rózsazaj generátor és hangprocesszor segítségével. A távolsággal a hang intenzitása jó közelítéssel négyzetesen csökken, ezért néhány méterre a forrás hangereje belesüpped a hanglepelbe és nem lesz értelmezhető. A jól “elterített” hanglepel biztosítja ezt. 

Biztos kell több csatorna?…

 

Több csatorna, több lehetőség. A nagyobb terek hangleplezésekor a mérések alapján, eltérő hangteljesítményre van szükségünk. Ezt minimálisan a hangsugárzók elhelyezésével tudjuk kompenzálni és technikailag nagy hangerő lépésekben átkapcsolni. A kifinomult önszabályozó rendszerekkel lehetőség van önálló szabályozási körök kialakítására, így hatékonyabb beavatkozásra. A jobb szabályozás, jobb eredmény és jobb életminőség. Ez csak több csatornás rendszerekkel érhető el. Ráadásul így funkcionálisan is külön kezelhetőek a körök. Például más hangtájat készíthetünk az előcsarnokba, mint a folyosóra, és ugyanazon rendszerrel fedhetjük el a call-centerben keletkező zavaró tartományokat és a tárgyalóból kihallatszódó beszédet. Így hatékony és gazdaságos a rendszer.