A zenehallgatás növeli a termelékenységet ?

Ez egy izgalmas kérdés. Biztos vagyok benne, hogy sokan gondolják úgy, hogy a zene  segít a munkában. Számos kereskedő és más szolgáltató használ háttérzenét “hangtájat” a fogyasztói hangulat és viselkedés befolyásolására. Észrevette már, hogy egyes éttermekben sok fény van és gyors tempójú zenét játszanak? Ez egy teljesen más érzés, mint a kedvenc olasz éttermem, a lágy zenével és a visszafogott fényekkel. Az elmélet szerint a nagyobb fény és gyorsabb zene hatása egy étteremben gyorsítja a fogyasztók cserélődését, míg a másik étterem inkább azt akarja, hogy a vendég maradjon tovább és vásárolja meg azt az extra vörösbort is.

De mi a helyzet a személyes termelékenységgel? A zenehallgatás segíti a fókuszálást, javítja a hatékonyságot és növelni a munkateljesítményt?

Eddig nem sok tanulmány volt ebben a témában. Íme egy összefoglaló, amiről tudunk:

Fox & Embrey (1972) : A háttérzene hallgatása segített javítani az ismétlődő feladatok elvégzésének hatékonyságát.

Newman & Hunt (1966) : Az alkalmazottak élvezték a háttérzenét, de nem volt hatásuk a termelékenységükre.

Blood & Ferriss (1993) . A háttérzene nem különbözött a termelékenységtől, de volt különbség abban, hogy a zene kulcsfontosságú kulcs volt ahelyett, hogy egy kisebb kulcs lenne.

Lesliuk (2005) : A zene hatása a munkateljesítményre olyan zenére vezethető vissza, hogy az ember kedvező hangulatban érezheti magát.

Összefoglalva: Nincs egyértelmű válasz. Nem csak kevés tanulmány készült a témában, de az eredményekről is még folyik a vita a szakmában.

 

Sokan használnak háttérzenét, amikor dolgoznak. És amit tudunk arról, hogy a zene milyen hatással van az agyra és a hangulatunkra, bizonyos dolgokat szem előtt kell tartani a zene megválasztásakor.

1., Ha zenét hallgat, válasszon instrumentlis zenét. Ha a zenében szöveg is van, az agy nyelvi központja aktiválódik és ez eltereli a figyelmet más a nyelvet is használó feladatoktól, olvasástól, írástól, beszélgetéstől Hallgathat esetleg olyan szöveges zenét amit nem ért. Például: Enya használ szövegeket, de nem érthetőek a szavak az éneklés módja miatt.

2., A csend is egyfajta zene . A zene két dologból áll: hangok és csend. A csend ugyanolyan hatékony, mint a zene. Lehet, hogy a zenehallgatás zavarja a fókuszálási képességét. Ha ez a helyzet, próbáljon meg csendben dolgozni. De ha túl nagy a csend, próbálja ki a fehér-, vagy a rózsazajt, estleg hallgasson természeti hangokat. Hangtájakat, erdőt, tengerzúgást, nyári mezőt, madarakat. 

3., Hallgasson olyan zenét amit kedvel. Az elmélet szerint, a zene úgy segíti a munkánkat, hogy segít jobban érezni magunkat. A zene az agyunk érzelmi központjára hat. Boldogságot, szomorúságot, dühöt vagy félelmet kelthet bennünk. Általában produktívabbak vagyunk pozitív hangulatban. Tehát hallgasson olyan zenét, amely pozitív hangulatba hozza. Klasszikus, new age, gregorián énekek, techno, jazz, stb…

4., Még ha szereti is a zenét amit hallgat, nem biztos,hogy az a legoptimálisabb a tevékenységéhez. Próbálkozzon a különböző  tempójú zenékkel. Vannak olyanok, akik azt állítják, hogy a változó ritmusu zene bizonyos típusú agyhullámokat befolyásol (pl. alfa, theta stb.). Én ebben nem vagyok olyan biztos. De a tempó bizonyosan befolyásol minket. Általánosságban elmondható, hogy a gyorsabb zene segít minket abban, hogy jobban energizáljuk és fokozzuk az aktivitásunkat. A lassabb zene megkönnyíti a nyugalmat és a relaxációt. Ha jobban akar dolgozni, egy jobban energizált állapotban, akkor a zene gyorsabb és energikusabb legyen. Ha azonban szeretne zen-szerű nyugalommal, nagy odafigyeléssel dolgozni, hallgasson lassabb zenét.

5., Tartson szüneteket. Ahogy munkaidőben is tart szüneteket, a fülnek is szüksége van pihenésre. Amikor a megszokott környezetünkbe kerülünk vissza,megnyugszunk. Ezért alszunk a saját otthonunkban kényelmesebben, de nehezebben alszunk el egy új helyen, ahol minden idegen, ismeretlen hangokkal és bútorokkal találkozunk. Az agy jobban fog összpontosítani, ha rendszeresen megváltoztatja az általa érzékelt ingereket. Ha elutazik az inspiráló, de mindig megnyugtat érzés visszatérni az otthonukba, a megszokott környezetünkbe A háttérzene szempontjából ez azt jelenti, hogy néha kikapcsolja a zenét, vagy megváltoztatja a zene stílusát, ritmikáját, stb.

6., Ne használjon “agydugót”! Bármennyire is hihetetlen, de a hallásunk gyermekkorunkban a legtökéletesebb, a kor előrehaladtával a hallható hangtartomány folyamatosan csökken. Egy 35-40 éves ember átlagosan 13-15 kHz-ig hall és némileg csökken a mély tartományban is a hallása. A jelenleg használatos nagy szubbasszussal és magas harmónia tartalommal kevert zenék az “agydugókon”, a fülbe szinte légmentesen bedugható fülhalgatókon teljes hangnyomással megszólalnak, még akkor is ha nem halljuk ezeket a hangokat. Elképesztően nagy hangnyomások alakulhatnak ki, amik tovább rombolják a korral járó hallásromlást és akár maradandó károsodást is okozhatnak.

7., Használjon inkább félig nyitott füleseket. Bizonyos kutatások szerint a teljesen zárt fejhallgatók és a hangos zene annyira képes elválasztani a hallgatót a körülötte lévő világtól, hogy szinte nem is tudja, hol van. Ennek hoszabb távon káros mentális hatása lehet. A félig nyitott fejhallgatók beereszetenek némi hangot a környezetéből és ez megtertja Önt a környezetében.

 

Röviden, ha a zenehallgatás segít jobban dolgozni és produktívabbá teszi … akkor tegye meg!

De… szerezzen magának egy kényelmes félig nyitott fülest. Ne dj-knek készített, és ne studió munkára való fülest. Ezek nem állandó zenehallgatásra hanem egy-egy speciális munkafeladatra készülnek. Ne hallgassa túl hangosan. Akkor a legjobb ha minimálisan beszűrődnek a környezet hangjai. Így egyszerre kíméli a hallását és növeli a fókuszt.

 

 

Shares